Vosvos Kütüphanesi

T2 Isıtma Sistemi

Tip 2 Isıtma Sistemi Açıklaması..

Uzun bir açıklama olmasından ötürü başta özür dilerim. Bu uzun bir konu!

Dört çift çorap, yün iç çamaşırları, üç kazak ve bir yün şapka ile araba kullanmayı reddediyorum. Bu yüzden 1998 yılında Daisy’i aldığımızda önceliklerimden ilki ısıtma sistemini halletmekti. Hiçbiri bir işe yaramadı, bu yüzden ondan sonrası sadece kapsamlı kişisel deneyime dayalı olarak devam etti. Birçok insanın bu konuda kafasının karışmasının sebebi, birçok vanın kullanma kılavuzu olmaksızın satılması ve ne Haynes ne de Peter Russek VW Transporter araç kılavuzlarının, tamirini kendi başına yapabilecek birine yeterli detay vermemesidir. Doğrusunu isterseniz, birçok garajın hava soğutmalı bir beetle veya vanın ısıtma sisteminin nasıl çalışacağı hakkında hiçbir fikri yok- bu yüzden dikkatli olun: aslında onlara ücretlerini bu işin nasıl yapılacağını öğrenmeleri için ödüyorsunuz.

•   Çalışma prensibi
•   Gösterge panosu ısıtıcı denetimleri
•   Isıtıcı kabloları
•   Genel sorunlar

Esas itibariyle…
şöyle çalışıyor. Hava, egzoz borusundan çıkan havayı ısıtan ısı eşanjörünün etrafında devirdaim eder. Hava basıncı ve fanlardan en azından biri tarafından kabine doğru itilir. Bu kadar! Şekilde nasıl olacağı gösterilmektedir.

Mamafih, vanınızın yukarıdaki tüm parçaları içeren bir egzoz sistemi olması ve orijinal parçalar kullanılması durumunda performansının artacağını da unutmayınız. Bunun “daha pahalı” demek olduğunu biliyorum, ama hayattaki “en iyi” şeyler ucuz değil ama buna değerler!

1-   Fan- 1600’ünüz var ise motorun üzerinde, 2 ltr varsa motorun arkasında bulunur. Her ikisi de aynı işe yarıyor- motora hava emme kanallarından alınan soğuk havayı emmek ve bir akordeon tüp çifti vasıtasıyla ısı eşanjörüne iletmek. Fanınızın bozuk, ya da bıçaklarının kırık olduğu veyahut örtüsünün tam oturmadığı durumlarda, sadece motorunuz düzgün soğumamakla kalmayacak, ısıtma sistemi de zarar görecektir.

2-   Isı eşanjörleri karmaşık egzoz kutuları gibi gözükür ve 80’lerin başında ilk beetle’ım için bunlardan aldığımda, bu pahalı kutuların ne işe yaradığı hakkında en ufak bir fikrim yoktu. Aslında çok yararlılar- fanınızdan gelen soğuk hava bunlara doğru üfleniyor ve kızgın egzoz boruları tarafından ısıtılmış süzgeçlerden geçiyor. Hava daha sonradan ısı eşanjöründen ısıtıcı dirseğine doğru püskürtülür. Isı eşanjörünüzün herhangi bir yeri paslanmış ise, ısıtıcınız zarar görecektir. 

3-   Isıtıcı dirseği, açık olduğu zaman sıcak havayı ısı eşanjöründen van’ınıza ileten basit, mekanik bir siboptur. Sadece 2 ltr’de ayrı bir parça şeklindedir, 1600’de ısı eşanjörünün dâhili bir parçasıdır. Sağdaki şekilde gösterildiği üzere, sibop kapalı olduğu zamanlarda, hava tamamen dışarıya kaçar. Dâhili hareketli kapak gösterge panonuzdaki ısıtma kontrollerine -daha detaylı bilgi daha sonra verilecektir- bağlı bir kablo ile kumanda edilir. Isıtıcı dirseğindeki hareketli kapak paslanmış veya kırılmış ise, ısıtma sisteminiz zarar görecektir. 

4-   Sıcak havanın merkezi toplayıcıya ulaşmasının iki yolu vardır; van’ın önünden ve iki ön panel yarısı üzerindeki üç küçük arka yüzlü delik yoluyla arkadandır. Bildiğim kadarıyla hiçbir manivela sıcak havayı bu havalandırma deliklerine üflesin, bu yüzden kendi van’ımda sürüş sırasında tüm sıcak havanın kabine gelmesini istediğimden bu havalandırma deliklerini besleyen tüplerin yolunu tıkadım. Mamafih, sıklıkla yolcu alıyorsanız, özellikle çocukları, bu havalandırma deliklerinin yararlı olduğunu düşünebilirsiniz, ama toplayıcı ve ısıtıcı dirsekleri arasında kabini ısıtırken, aynı zamanda van’ın arkasını ısıtmaya da yetecek kadar hava basıncı yaratabilecek aynı eksenli bir fana ihtiyacınız olacağından aslında yetersizdir.
5-   Eşime göre en mükemmel kısım! Bunlar iç bakalitin (tam oturması için önceden kesilmiş delikleri olmalıdır)  arkasında yer alan ve en soğuk havalarda bile ayaklarınızı sıcacık tutan iki sıcak hava deliğidir. Bu delikler gösterge tablosunda bulunan bir manivela tarafından kumanda edilmektedir. Isıtıcı tüpü üzerinde çok daha fazla sıcak havayı kabine yönlendirmek için bir manual kaydırıcı da bulunmaktadır. Unutmayın, “Isınan hava yükselir”, bu sebeple eğer ayaklarınıza üflerlerse, sonunda yüzünüze de gelecektir!
6-   Son olarak, kalan sıcak hava gösterge panelinizin üzerinde bulunan bir çift delik vasıtasıyla dışarı çıkar. Evet, yaygın inanışın aksine, gerçekten çalışıyorlar! Bunlar mükemmel cam sileceği buğu çözücüsü ve kabin ısıtıcıları. Daisy’m 110.000 mile yakın yol gitti ve 27 yaşında ve son 30,000 mil boyunca beni en kötü havada bile sıcak tuttu. Kontrol sistemleri çalıştığı için ısıyı ayarlayabiliyorum ve böylece yazın pişmiyorum!

Gösterge panosu ısıtıcı kontrolleri
Gösterge panonuzda üç adet manivela vardır, birisi mavi topuzluikisi kırmızı topuzlu.

1-   Mavi manivela, sileceklerin soğuk hava kontrolüdür, gösterge panonuzun sağında ve solunda bulunan temiz hava kanallarını kumanda etmekte ve ısıtma kontrolü ile hiçbir ilgisi bulunmamaktadır. Aslında bu denetim sayesinde ayaklarınıza sıcak hava üflerken, yüzünüze soğuk hava üflenmesini sağlayabilirsiniz. Eğer bu denetim çalışmıyor ise (üst kapalı, alt açık), benimle iletişime geçin ve yeterli arz oluşması durumunda bunun hakkında bir bölüm yazarım.
2-   Sol kırmızı manivela her iki ısıtıcı dirseğini eş zamanlı denetleyen (gösterge panosunun altında bir mengene ile bağlanmış) iki solid kabloyu iter veya çeker. Manivelayı aşağı ittiğinizde devamlı olarak daha fazla sıcak hava alabilirsiniz, bunu da sağ kırmızı manivela ile kontrol etmek mümkündür.
3-   Sağ kırmızı manivela kısa bir kabloyu ayaklarınızın hizasındaki sıcak hava kaldırıcı tüpe kadar aşağı çekmenizi sağlar ve böylece iç bakalit havalandırma deliklerini (Ana şemada 5 numara) açma veya kapamanıza izin verir. Manivelaların ayarları münasebetiyle, sol manivela da aşağıda olduğunda; bu da sadece aşağıya hareket edebilmektedir, ama düşündüğünüz zaman, bu tamamen mantıklı bir Wolfsburg düşüncesidir!

Isıtıcı Kabloları

Özellikle eğer boyunuz 186 cm ve ağırlığınız 115 kg ise, aynı zamanda Houdini
egzersizlerinde iyi değilseniz gösterge panosunun altında bulunan ısıtıcı kablolarına
ulaşmanız çok zor olabilir! Mamafih, ben başardım, yani sizin de başarabileceğinizi tahmin ediyorum. Kablolar ısıtıcı denetim manivelalarına üzerinde bulunan bir ilmek (şekle bakınız) vasıtasıyla bağlıdır ve bir segman vasıtasıyla yerlerinde tutulur. Kabloları yerleştirirken düğüm olmamalarına dikkat edin- örgü kablo olmayıp solid kablo olmaları münasebetiyle, düğümler yerleştikleri zaman kullanmayı zorlaştıracaktır.

Üç kablonun dışı gösterge panosunun altında bulunan bir brakete bir mengene ile kenetlenmiştir. Eğer bu mengene yok ise, ısıtma kontrolünü unutabilirsiniz. Normal şartlar altında, kabloların güvenli bir şekilde kenetlenmiş olması zorunludur. Ben de 12 ay geçmesine rağmen hala yerinde duran VW breaker’dan almış olduğum bir mengene bulana kadar çoğu başarısız olan birçok yöntem denedim.

Altı yüksek bir baja van’ınınız yoksa, bu işi düzgün yapmak için yeterli boşluk olmadığından, van için gerekli diğer işlemleri bir kütüğün veya sehpanın üzerinde yapmak daha iyi olacaktır. Tabii ki eğer 120 cm boyunda ve 38 kg ağırlığındaysanız, yukarıda belirttiğim madde olmadan da yapabilirsiniz (ama bu durumda o ehliyeti nasıl aldığın beni ilgilendirmez, küçük)!

Yeni kabloları yerleştirirken, orijinal kabloların iç bakalitin arkasından ve kabinin tabanından geçerken izlediği yola dikkat edin böylece yenilerini yerleştirmek daha kolay olacaktır. Ana kablo paneline ulaşmak için kabinin altındaki taş korumayı kaldırmanız gerekecektir. Bunlar, kabloları doğrudan vanın arkasında bulunan ısıtıcı dirseği kontrol manivelalarına taşır.

Kabloların uçları panel tarafından beslendiğinde, kablonun ucunu ısıtıcı dirseği vasıtasıyla beslemelisiniz. Bunu akordeon şekilli ısıtıcı tüpü çıkarılarak yapılması daha uygundur, böylece bu kabloyu kenetleyeceğiniz yeri görmenizi sağlayacaktır. Bu işin iki kişi ile yapılması daha kolay olacaktır, ama ben bunu tuhaf olması için tek başıma yaptım! Sol-el ısıtıcı kontrolünü en aşağıya kadar çekin, yani tam açık durumda olsun. Tekrardan vanın altına geçin. Mengene cıvatasını ısıtıcı dirsek manivelasının ucuna sokun ve mengene cıvatası ile kablonun ucunu besleyin. Şimdi, bir elinizle ısıtıcı dirsek manivelasını içerisindeki kapak tamamen açılana kadar çekin ve diğer elinizle (doğru tornavida veya İngiliz anahtarını tutarak) mengene cıvatasının tam olarak düz çekildiğinden emin olarak sıkıştırın.

Not: Bazı insanlar yeni aldıkları kabloların doğru uzunlukta olmadığını belirtmiş. Benim yılım için kesinlikle doğru olan parça numaralarına rağmen, benim de başıma geldi. Bu durumda ben kablonun sonundaki metal çıtayı kestim ve mengene cıvatasını doğrudan kablonun kendisinin üzerine sıkıştırdım. Buradaki en önemli nokta, gösterge panosuna sıkıştırılmış kablonun diğer ucu ile bu uçtaki kablo dışı dirsek manivelasının en uzak ileri hareketi arasındadır. Mengene cıvatalarını rutin kontrolünüze almayı unutmayın- bunu söylediğim için bana teşekkür edeceksiniz!

Şimdi kabine geri dönün ve manivelayı tamamen yukarı duruma getirin ve vanın altına tekrar geçerek kapağın kapalı olduğundan emin olun. Kablonun rahat yerleşmesine bağlı olarak, küçük bir boşluk olabilir ve bu da manivelanın yukarıda olduğu durumda, kabine sıcak havanın sızmış olacağı anlamına gelir. Küçük düzenlemeler ile bunları düzeltmeniz gerekecektir. Aynı işlemi diğer taraf için de yapın ve bu ısıtıcı kontrolünüzün kuruluşudur. Test etmenin tek yolu vanınızı çalıştırmaktır (ya da elektrik süpürgesi ile sisteme hava üflemek)

Ve son olarak, ayak boşluğu ısıtıcı havalandırma deliğini kontrol eden kısa kablo. İşte en zor kısım, aslında bu yerleştirmenin zorluğundan ziyade, yeni bir kablo bulmanın hemen hemen imkânsız oluşundandır. İki sene sonra halen bir tane bulamadım, bu yüzden nefesinizi tutmayın. Ama ısıtıcı tüpü içindeki kapağı yukarı pozisyona kitledim, bu sayede sıcak havayı açtığım zaman ilk önce ayaklarıma vuruyor (Dannie ve benim için gerçekten iyi oluyor). Eğer bir tane bulursanız, yerleştirmesi çok zor gözükmüyor –en azından diğer ikisi gibi karmaşık değil ve bunu bilmek rahatlatıcı!

Az veya hiç ısınmamaya neden olan ortak sorunlar 

Aşağıdaki sorunları ya kendim yaşadım ya da arkadaşlarımın Vanlarında bu sorunları keşfetmelerine yardım ettim. Vanınızda az ya da hiç ısınmamaya sebep oluyorlar- bunları yaptırın ve daha sıcak bir yolculuk yapın:

•   Standart dışı egzoz ayarı
•   Yedek parça piyasası malı “ucuz” ısı eşanjörleri
•   Kırık fan ya da fan bıçakları (motorun soğumasını da etkileyecektir – hemen çözün!)
•   Uygun olmayan fan örtüsü (motorun soğumasını da etkileyecektir – hemen çözün!)
•   Paslanmış ısı eşanjörleri
•   Arızalı/paslanmış ısıtıcı dirsekleri
•   Patlak, kırık veya tıkalı ısıtıcı tüpleri
•   Kontrol manivelalarına bağlanmamış ısıtıcı kabloları
•   Gösterge panosu altında bulunan ısıtıcı kablo mengenesinin arızalı olması veya bulunmaması
•   Şasi saydı içerisinde el konulmuş ısıtıcı kabloları
•   Isıtıcı kablo mengene vidası gevşemiş veya yoksa
•   Isıtıcı kablosu ısırılmış ise

Umarım bu makale bazılarınızı bu kış donmaktan kurtarır!

Kaynak: http://www.avd.org.tr/forum/kamp-tasitinda-isinma/tip-2-isitma-sistemi-aciklamasi/
Teşekkürler Mesut Soner Ermiş.

Etiketler
Show More

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Close